Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το μεταβολισμό

 

Το σωματικό βάρος προδίδει την κατάσταση της υγείας του ατόμου. Ένα υπέρβαρο σώμα είναι σύμπτωμα διαταραγμένης πέψης και μεταβολισμού. Επιπρόσθετα, είναι δείγμα χρόνιας τοξίνωσης του οργανισμού.

Η ρύθμιση του βάρους πρέπει να γίνεται μέσω της εξισορρόπησης των αιτιών που προκαλούν τα προβλήματα του ματαβολισμού, τα οποία οδηγούν στην αύξηση του βάρους. Ο οργανισμός έχει μια φυσική αντίσταση στο να χάνει κιλά γρήγορα επειδή το απότομο χάσιμο βάρους μπορεί να απελευθερώσει μεγάλο αριθμό τοξινών στην κυκλοφορία, οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν σοβαρότατες παρενέργειες όπως ανεπάρκεια της λειτουργίας του ήπατος ή/και των νεφρών και έμφραγμα του μυοκαρδίου.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία του μεταβολισμού είναι η σωστή απορρόφηση των βιταμινών και των ιχνοστοιχείων από τον οργανισμό. Γιατί μόνο όταν είναι διαθέσιμα όλα τα θρεπτικά συστατικά στη σωστή ποσότητα μπορεί ο οργανισμός να λειτουργήσει κανονικά.

Τα άτομα που εκκρίνουν μεγαλύτερες ποσότητες ινσουλίνης από το πάγκρεας έχουν περισσότερες δυσκολίες στο χάσιμο βάρους σε σύγκριση με τα άτομα που παράγουν μικρότερες ποσότητες ινσουλίνης. Η υπερέκκριση αυτή είναι το αποτέλεσμα της αύξησης του σωματικού βάρους κι όχι η αιτία γι’ αυτό. Επίσης, η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφών αυξάνει τα επίπεδα ινσουλίνης. Η ινσουλίνη μπλοκάρει τη ορμονο-ευαίσθητη λιπάση, η οποία είναι η ορμόνη που είναι υπεύθυνη για την απελευθέρωση του λίπους στην κυκλοφορία του αίματος, με σκοπό τη χρήση του για την παραγωγή ενέργειας.

Άλλες αιτίες που οδηγούν στην αύξηση του βάρους:

  • Φαγητό τύπου φαστ φουντ
  • Υπερβολική εργασία
  • Έλλειψη άσκησης
  • Επίπονος τρόπος ζωής και κόπωση
  • Έλλειψη ύπνου
  • Ασταθείς διατροφικές συνήθειες
  • Τροφικές δυσανεξίες
  • Βαριά βραδινά γεύματα
  • Διεγερτικά όπως καφές, τσάι και τσιγάρα
  • Αλλαγή της δράσης των ορμονών λόγω της υψηλής περιεκτικότητας των τροφών σε φυτοφάρμακα και άλλα χημικά
  • Αντικαταθλιπτικά φάρμακα, φάρμακα κατά του διαβήτη, φάρμακα που επηρεάζουν τη λειτουργία της πέψης
  • Αναψυκτικά και ενεργειακά ροφήματα
  • Ανεπαρκείς ποσότητες νερού σε καθημερινή βάση
  • Κατανάλωση αλκοόλ
  • Αρνητική αντίδραση στο στρες
  • Φόβος και άλλες συναισθηματικές διαταραχές

Μελέτες έδειξαν ότι τα άτομα που κοιμούνται τέσσερις ώρες ημερησίως είναι υπέρβαρα σε ποσοστό αυξημένο κατά 73% σε σχέση με τα άτομα που κοιμούνται 7-9 ώρες, τα άτομα που κοιμούνται 5 ώρες σε ποσοστό 50% και τα άτομα που κοιμούνται 6 ώρες σε ποσοστό 23%. Η έλλειψη ύπνου οδηγεί στην αύξηση της γκρελίνης, που στέλνει το μήνυμα της πείνας στον εγκέφαλο και στη μείωση της λεπτίνης, που καταστέλλει την όρεξη.

Η διατροφή βάση της ομάδας του αίματος μπορεί επίσης να βοηθήσει στη μείωση της κατακράτησης υγρών και τη βελτίωση του μεταβολισμού. Ακόμα, η διατροφή που περιλαμβάνει τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη βοηθάει στην ομαλότερη έκκριση της ινσουλίνης και συνεπώς, στη μείωση της επιθυμίας για σνακ και φαγητό.

Ασφαλώς, ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που συνδέεται με τις μεταβολικές διαταραχές είναι οι κακές διατροφικές συνήθειες.

Χρήσιμες συμβουλές για την κατανάλωση των γευμάτων:

  • Μην τρώτε όρθιοι. Μην τρώτε στο αυτοκίνητο. Θεμιτό είναι να τρώτε καθιστοί και σε τραπέζι.
  • Πριν καθίσετε, ηρεμείστε και χαλαρώστε. Πάρτε μερικές βαθειές αναπνοές. Χαμογελάστε και σκεφτείτε κάτι ευχάριστο.
  • Κλείστε την τηλεόραση και αντί αυτής βάλτε απαλή μουσική, κατά προτίμηση κάτι αργό, χαλαρωτικό.
  • Χρησιμοποιείτε μικρό πιάτο και βάζετε μικρές ποσότητες φαγητού.
  • Περιμένετε λίγο πριν αρχίσετε να τρώτε. Εάν το θεωρείτε σκόπιμο ευχαριστείτε νοερά για το φαγητό που βρίσκετε στο πιάτο σας και ζητείστε να σας κάνει καλό.
  • Τρώτε αργά, μασάτε καλά και αισθανθείτε τη γεύση του φαγητού.
  • Μην τρώτε με το ζόρι. Όταν αισθανθείτε ότι χορτάσατε σταματήστε. Αναλογιστείτε ότι το σώμα σας ενεργοποιεί όλο του το χημικό εργοστάσιο για να φέρει σε πέρας τη διαδικασία της πέψης.

Εισαγάγοντας μικρές αλλαγές σε καθημερινή βάση σύντομα μπορείτε να καταφέρετε σημαντική βελτίωση στις διατροφικές σας συνήθειες, βοηθώντας τον οργανισμό σας στη βελτίωση ή στη διατήρηση της κατάστασης της υγείας.

Η συστηματική σωματική άσκηση με διαλειμματική προπόνηση (π.χ. τύπου cardio) ενισχύει το μεταβολισμό. Όχι μόνο καίγονται θερμίδες κατά τη διάρκεια της άσκησης αλλά λόγω των υψηλών επιπέδων έντασης, οι θερμίδες συνεχίζουν να «καίγονται» και μετά την ολοκλήρωση της. Καλό είναι λοιπόν να ασκούμαστε σε καθημερινή βάση για τουλάχιστον 20’, ενώ το λιγότερο είναι 3 φορές την εβδομάδα.

Σημαντικό βοηθητικό εργαλείο στη ρύθμιση του μεταβολισμού είναι η μέθοδος του βιοσυντονισμού με τη συσκευή Bicom. Με τη συσκευή Bicom δεν μένουμε μόνο στην ανίχνευση των παραγόντων που οδηγούν στη διαταραχή της πέψης και του μεταβολισμού, αλλά γίνεται θεραπεία εξισσορόπησης τους. Έτσι:

  • εξουδετερώνονται οι τροφικές δυσανεξίες,
  • εξισορροπούνται οι ορμονικές δυσλειτουργίες,
  • εξουδετερώνεται η επίδραση των επιβαρυντικών χημικών και τοξικών ουσιών,
  • ενισχύεται η διαδικασία αποτοξίνωσης του οργανισμού,
  • ενεργοποιείται η απορρόφηση των βιταμινών και των ιχνοστοιχείων, ώστε να χρησιμοποιούνται στο μέγιστο από τον οργανισμό,
  • τονώνονται οι επιμέρους μεταβολισμοί των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων, του λίπους και των παγκρεατικών ενζύμων,
  • εναρμονίζονται οι ψυχικοί παράγοντες που εμποδίζουν την απώλεια βάρους.

 

 

Κασσάνδρα Μουγιάκου – ιατρός παθολόγος